The music in the last stage of radio play El Siniestro Doctor Mortis (1960-1980)

Authors

Abstract

This musicological study addresses the musicalization in Juan Marino’s El siniestro Dr. Mortis, a Chilean radio play, on its last phase (1960-1980). The objectives were: to characterize the genre of "horror music", to clarify the musicalization process of the radio drama El siniestro Dr. Mortis in that period, to identify the title and origin of the musical pieces used in the different episodes and to propose both hermeneutical hypotheses and projections based on the information found. The theoretical frame incorporated several authors, especially K. J. Donnelly and his chacterization of terror music in films, the methodology included interview, bibliographical research and listening of a wide musical repertoire. A peculiar work modality was discovered in the edition of this radio play and the use of pieces coming from concert music, film music and music libraries. 

Keywords:

Chilean radio play, horror, El Siniestro Doctor Mortis, Juan Marino, musicalization of radio play

Author Biography

Cristián L. Guerra-Rojas, Universidad de Chile

Doctor en Filosofía con mención en Estética y Teoría del Arte y Magíster en Artes mención Musicología por la Universidad de Chile. Es académico del Departamento de Música de la Universidad de Chile desde 1993 y ha participado en calidad de investigador principal o de coinvestigador en diversos proyectos, además de presentar ponencias en congresos, seminarios y coloquios nacionales e internacionales. Ha publicado artículos en revistas tanto nacionales como internacionales.

References

Carroll, N. (2006). Filosofías del terror o paradojas del corazón. Antonio Machado.

Ciccoti, E. (2014). The philology and aesthetics of radio according to Leopold Blaustein. En M. Cavagna & C. Maeder (Eds.). Philology and Performing Arts: A Challenge (pp. 147-161). Presses Universitaires de Louvain.

Cleveland, L. (1968). Trials in the soundscape: the radio plays of Samuel Becket. Modern Drama, 11 (3), 267-282. https://doi.org/10.1353/mdr.1968.0053

Correa, M. P. (2022). La época dorada del radioteatro chileno (1940-1970). En R. Rodríguez (Ed.), 100 años de la radio en Chile (pp. 56-85). LOM.

Crisell, A. (1994). Understanding Radio. Routledge.

Crook, T. (1999). Radio Drama: Theory and Practice. Routledge.

Díaz, R. (2002). Radioteatros: música para ningún escenario. Resonancias, 6 (11), 14-18.

Donnelly, K. J. (2005). The Spectre of Sound: Music in Film and Television. The British Film Institute.

Godínez, F. (2010). El radiodrama en la comunicación de mensajes sociales. Apuntes teórico-prácticos para la producción integral. Ediciones del Jinete Insomne.

Hand, R. J. (2012). Terror on the air! horror radio in America, 1931-1952. McFarland y Co.

Hand, R. J. & Traynor, M. (2011). The Radio Drama Handbook. Continuum International Publishing Group.

Huwiler, E. (2005). Storytelling by sound: a theoretical frame for radio drama analysis. The Radio Journal – International Studies in Broadcast and Audio Media, 3 (1), 45-59. https://doi.org/10.1386/rajo.3.1.45/1

Lerner, N. (Ed). (2010). Music in the Horror Film: Listening to Fear. Routledge.

López-Cano, R. (2020). La música cuenta. Retórica, narratividad, dramaturgia, cuerpo y afectos. ESMUC.

Maronna, M., & Sánchez, R. (2001). Prácticas culturales y de consumo. La escucha cotidiana del radioteatro. Signo y Pensamiento (39), 90-96.

Paredes, R. (2013). Trazando los primeros tiempos de la radio en Chile (1922-1944). Revista Brasileira da História da Mídia (RBHM), 2 (1), 177-190. https://doi.org/10.26664/issn.2238-5126.2120133919

Rodríguez, R. (2019). Las tres etapas del radioteatro en Chile: de la época dorada al nuevo auge de las series de ficción. Index.comunicación. Revista científica de comunicación aplicada, 9 (2), 55-73. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Lastre