Voces y hablas en el cine durante la Unidad Popular

Abstract

This article studies the sound, voice, speech and dialogue registers in three films made during the Chilean Popular Unity: the documentary La batalla de Chile (1975) by Patricio Guzmán, the fiction feature film Nadie dijo nada (1971) by Raúl Ruiz and the documentary short Ahora te vamos a llamar hermano (1971), also by Ruiz. From the framework of "sound studies", attention is drawn to the specific materiality of the sound aspect of filmic discourse and its cultural, social and political implications. In particular, these voices and speeches -framed in the emergence of the popular subject during the Unidad Popular- represent three different types of conceptions of national and popular subjects: the popular speech as national symbol, the drunken dialogues as inoperative community and the Mapuche sound spaces as national deconstruction.

Keywords:

Cinema, Chile, Unidad Popular, voice, sound studies

Author Biography

Matías Ayala

Ph.D. en Romance Studies de Cornell University y actualmente es profesor e investigador de la Universidad Finis Terrae en Santiago de Chile.

References

Arditi, B. (2015). “The people as re-presentation and event”. En Carlos de la Torre (ed.), The Promise and Perils of Populism: Global Perspectives (pp.91-112). University of Kentucky Press.

Chion, M.(2016). Sound: An Acoulogical Treatise. Duke University Press.

Chiappe, C. M. (2016). La ley n° 17.729. Desarrollo e integración del sujeto indígena en una época de polarización política (chile, 1972). Revista Historia y Justicia, 7. https://doi.org/10.4000/rhj.755

Coad, M. (2010). “Grandes acontecimientos y gene corriente”. En Valeria de los Ríos y Iván Pinto (Eds.)El cine de Raúl Ruiz. Fantasmas, simulacros, artificios (pp.71-79). Uqbar.

Didi Huberman, G. (2014a). “Volver sensible / hacer sensible”. En AA.VV., ¿Qué es un pueblo? Eterna Cadencia Editora.

Didi Huberman, G. (2014b). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Manantial.

Del Valle Dávila, I. (2014). Cámaras en trance. El nuevo cine latinoamericano, un proyecto cinematográfico continental. Cuarto Propio.

Dolar, M. (2006). The voice and Nothing More. The MIT Press.

Goddard, M. (2013) The cinema of Raúl Ruiz: Impossible Cartographies. Wallflower Press.

Lihn, E. (1970) “Diálogo con Raúl Ruiz”. Nueva Atenea, 423, 59-65.

Jordán, L. y Lema, N. (2018). “Now We’re Gonna Call You Brother and the problem of the people’s sonic representation”. En G. Cox y J. Cornee (Eds.). Documentary Film and the Listening Experience (pp.255-277). University of Huddersfield Press.

López, A.M. (1990) “The Battle of Chile: Documentary, Political Process, and Representation”. En J. Burton (ed.), The Social Documentary in Latin America (pp.267-87). University of Pittsburgh Press.

Mouesca, J. (1988). Plano secuencia de la memoria de Chile: veinticinco años de cine chileno (1960 – 1985). Ediciones del Litoral.

Murray, R. (1994). The Soundscape. Our sonic environment and the tuning of the world. Destiny Books.

Pick, Z. (1984). La imagen cinematográfica y la representación de la realidad. Reflexión histórica y crítica sobre el cine documental en Chile. Literatura chilena, creación y crítica, 27, 34-40.

Rancière, J. (2000). Le Partage du sensible. Esthétique et politique. La fabrique-éditions.

Ruffinelli, J. (2008). El cine de Patricio Guzmán. En búsqueda de imágenes verdaderas. Uqbar.

Salazar, A. (2021). “Documentación lingüística y cultural del pueblo mapuche en el film Ahora te Vamos a Llamar Hermano (1971)”. En G. Celedón, U.Jacobsen y M.Raffo (Eds.), El cine retorno de Raúl Ruiz (pp.119-126). Universidad de Valparaíso.

Salazar, A. y Vargas, C. (2020). “Resonancia de voces indígenas en el cine chileno: Ahora te Vamos a Llamar Hermano (1971) de Raúl Ruiz”. En E. Fonseca y F. Allan Mendes Ramalho (Eds.),Trânsitos e subjetividades latino-americanas no cinema (pp.141-157). EDUNILA.

Sterne, J. (2012). “Sonic Imagination”. En The Sound Studies Reader (pp.1-17). Routledge.

Truax, B. (1984). Acoustic Communication. Ablex.

Trumper, C. D. (2016). Ephemeral Histories. University California Press.